Kan ni skillnaden?

Haute couture är den högsta formen av sömnadskonst. Beteckningen haute couture borgar för konstskicklighet och exklusivitet, och appliceras på ett antal modehus i Europa. Det är ett plagg som är sytt för att endast bäras en gång, under catwalken. Dock går de flesta dessa plagg idag att köpa. Ett plagg kan kosta runt 100 000 dollar. De flesta köparna vill hålla sig privata och är ganska osynliga i media. De får plagget omsytt och justerat efter deras figur.
Plaggen är unika.

Existerande haute couturehus:

Christian Dior | Chanel | Adeline André | Christian Lacroix | Dominique Sirop | Emanuel Ungaro | Franck Sorbier | Givenchy | Jean Paul Gaultier | Jean-Louis Scherrer | Prada



Prêt-à-porter. Till skillnad från haute couturens exklusiva, måttsydda kläder, är dessa kläder färdigsydda, ofta ungdomliga och avantgardistiska, framtagna av modeskapare eller designers.


Fashion is in the sky, in the street, fashion has to do with ideas, the way we live, what is happening /Coco Chanel


Kommentarer
Postat av: Dress Like a Princess

Jajjemän jag har sagt upp mig :) hehe.. Jag vet inte vad jag ska göra istället men det löser sig.. Jag ska nog ha lite semester innan jag hittar på nått annat :)

2008-12-07 @ 01:38:48
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/




Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?





RSS 2.0